plakat w plikach:
Najczęściej zarażają się dzieci w wieku 3-12 lat przez kontakty bezpośrednie w trakcie zabawy oraz nie w pełni wyrobione nawyki higieniczne, np.stosowanie wspólnych przedmiotów (szczotki, spinki, grzebienie, ubrania, nakrycia głowy, pluszowe zabawki, materace, pościel).
Pierwszym sygnałem wskazującym na obecność wszawicy jest uporczywe swędzenie, najbardziej intensywny w miejscu występowania pasożytów tj. okolicy skroniowej, ciemieniowej i potylicznej głowy. Może temu towarzyszyć zaczerwienienie głowy, szczególnie na linii włosów lub za uszami. Mogą występować przeczosy tj. drobne ranki i zadrapania spowodowane uporczywym świądem i drapaniem. Konsekwencją tego jest uszkodzenie skóry głowy, które może prowadzi do stanów zapalny i otwiera drogę do zakażeń bakteryjnych i/lub grzybiczych. W skrajnych przypadkach na głowie osoby zarażonej wszawicą pojawia się tzw. „kołtun” tj. włosy zlepione ropno-surowiczą wydzieliną.
W przypadku zdiagnozowania wszawicy należy bezwzględnie leczyć nie tylko samego pacjenta, ale także obserwować i ewentualnie leczyć wszystkie osoby kontaktujące się blisko z pacjentem (rodzina). Do zwalczenia wszawicy konieczne jest zastosowanie odpowiedniego preparatu, który skutecznie likwiduje pasożyty. Obecnie stosowane są preparaty w postaci lotionu, żelu, szamponu i/lub kremu, można je dostać w aptekach. W trakcie leczenia należy bezwzględnie przestrzegać zasad i zaleceń co do sposobu użycia, tj. właściwej aplikacji, czasu działania oraz powtarzania kuracji. Po użyciu preparatu należy wyczesać włosy gęstym grzebieniem (zabieg ten usuwa martwe wszy oraz odklejone gnidy). Potem grzebień należy starannie oczyścić (można wykonać to przez zamrażanie lub zanurzenie we wrzącej wodzie).
Zastosowanie preparatu należy powtórzyć po 7-10 dniach. Specjalnym czynnościom poddane powinny być również rzeczy osobiste osoby zarażonej i osób z najbliższego otoczenia. Wszelkie ozdoby do włosów, grzebienie, szczotki należy wygotować lub zniszczyć. Ubrania, pościel należy wyprać w temperaturze co najmniej 60°C (temp. 53.5°C zabija wszy i ich jaja) lub chemicznie i wyprasować żelazkiem z funkcją pary szczególnie przy szwach. Rzeczy, których nie można wyprać trzeba spryskać preparatem owadobójczym, a następnie szczelnie zamknąć na 10 dni w foliowym worku, następnie wyczyścić na sucho lub mokro. W pomieszczeniach należy odkurzyć podłogę i meble. Pluszowe zabawki wyprać lub przetrzymać w zamrażalniku ok. 24-48 godzin.
Czas leczenia zależy od czasu trwania kuracji. Zasady i zalecenia co do sposobu użycia, tj. właściwej aplikacji, czasu działania oraz powtarzania kuracji znajdują się na opakowaniu i/lub ulotce dołączonej do opakowania odpowiedniego preparatu.
Wszawica może wystąpić w każdym środowisku niezależnie od statusu ekonomicznego i poziomu higieny. Powszechnie występująca stygmatyzacja pacjentów ze zdiagnozowaną wszawicą jest główną przyczyną braku wymiany informacji i tym samym utrudnia w znacznym stopniu podjęcie czynności mających na celu leczenie i zapobieganie tym pasożytom.
Dbałość o higienę osobistą i status społeczny nie mają wpływu na częstość występowania wszawicy. Może się nią zarazić każda osoba przez kontakt z chorym lub jego rzeczami osobistymi. Zarażenie następuje w wyniku bliskiego kontaktu z chorym lub jego rzeczami osobistymi, ponadto zarażeniu się wszawicą sprzyjają duże skupiska ludzi.
https://gis.gov.pl/oswiata/zadania-szkoly-w-walce-z-wszawica/
Tym razem jest to kampania społeczna połączona z projektem dla młodych rodziców pod hasłem "WIELKA MOC"
Serdecznie zapraszamy do oglądania i dzielenia się refleksjami!
„Wielka Moc” to pierwsza w Polsce animowana produkcja skierowana do rodziców małych dzieci. W trakcie kilkuminutowej animacji poznajemy małego Roberta, jego rodziców oraz drzewo skrywające pewną tajemnicę... O tym, co z tego wyniknie i jak wpłynie na dalsze losy rodziny, dowiemy się podczas premiery. Konstrukcja filmu, spokojna narracja i wysoka jakość animacji zachęcają do autorefleksji i niejako między wierszami dostarczają wiedzy, która może być pomocna obecnym i przyszłym rodzicom w pogłębianiu bliskości z dzieckiem i odnalezieniu własnej rodzicielskiej „wielkiej mocy”.
Kampania i projekt dla rodziców
Animacja „Wielka Moc” to część kampanii społeczno-edukacyjnej o ogólnopolskim zasięgu, której celem jest zwrócenie uwagi na rolę budowania bezpiecznych więzi z naszymi dziećmi. Oprócz filmu i elementów promocyjnych, tworzona jest baza wiedzy skierowana dla rodziców oraz szeroka oferta spotkań edukacyjnych i warsztatowych. Rodzice mogą uczestniczyć w treningach wzmacniających więzi z dzieckiem, analizach relacji rodzica i dziecka w oparciu o materiał audiowizualny, indywidualnych i rodzinnych spotkaniach konsultacyjnych oraz psychoterapeutycznych ze specjalistami Stowarzyszenia. Inicjatywa realizowana jest m.in. w ramach „Czeladzkiej Akademii Rodzica”.
Rekrutacja na poszczególne formy pracy poprzez formularz na naszej stronie:
www.moc-wsparcia.pl
www.wielkamoc.eu
Zapraszamy do zapoznania się z animacją i z ofertą warsztatową.
1. Dla maluchów pierwsze dni w przedszkolu są wielkim stresem. Równie ciężko przeżywają je rodzice. Jak przetrwać ten trudny czas jak pomóc dziecku w przystosowaniu się do nowego środowiska.
2.Pozwól dziecku zabrać do przedszkola ulubioną zabawkę. Da mu ona większe poczucie bezpieczeństwa.
3. Zadbaj by poranne pożegnanie odbywało się bez pośpiechu. Ale też nie przedłużaj go w nieskończoność. Jeśli maluch łatwiej rozstaje się z ojcem niech on odprowadza go do przedszkola.
4. Jeśli możesz, w ciągu pierwszego miesiąca odbieraj malucha przed leżakowaniem. Małemu dziecku sen kojarzy się z nocą i może mieć poczucie, że mama zapomniała go odebrać.
5. Bądź punktualna. Staraj się zawsze przychodzić po dziecko o tej porze, o której mu obiecałaś.
6. W sprawach jedzenia nie decyduj za dziecko. Ustal z wychowawczynią, że dziecko nie musi jeść tegon, czego nie lubi, ale też z góry nie zastrzegaj: "Proszę mu nie dawać marchewki, bo jej nie znosi. Dzieci w towarzystwie rówieśników często zjadają wszystko.
7. Nawet, gdy masz wolny dzień nie zostawiaj dziecka w domu. Będzie później na nowo przeżywać przedszkolny stres.
8. Rozmawiaj o dziecku z wychowawczynią. Pytaj jak radzi sobie z poleceniami, jaki ma kontakt z rówieśnikami itp.
9. Traktuj pobyt w przedszkolu, jako rzecz naturalną i oczywistą. Wytłumacz dziecku, że każdy ma jakieś obowiązki, "mama i tata chodzą do pracy, siostra do szkoły, a ty do przedszkola". Jeśli przedszkole jest koniecznością, nie obiecuj dziecku, że chodzi tylko na próbę.
1. Przyprowadzajcie mnie do przedszkola.
2. Odbierajcie mnie też punktualnie, bo inaczej pomyślę, że o mnie zapomnieliście
3. Przychodźcie na zebrania rodziców. To jest bardzo ważne dla nauczycielki i dla mnie.
4. Nie zapomnijcie, że w moim przedszkolu obowiązują pewne normy i zasady, których należy przestrzegać.
5. Jeśli wy będziecie się do tego stosować to i ja nauczę się tak postępować
1. Swoje imię i nazwisko
2. Swój wiek
3. Swój adres
I. Co więcej, muszę się nauczyć:
1. Mówić dzień dobry i do widzenia
2. Dbać o moje rzeczy i odkładać je na swoje miejsce
3. Dostosować się do harmonogramu zajęć w przedszkolu
4. Dzielić się z innymi i nie dyskryminować nikogo
5. Być koleżeński
6. Przy stole zachowywać się kulturalnie
7. Dbać o siebie i innych
8. Cieszyć się rzeczami, które lubię
9. Być dobrym człowiekiem
Jeżeli wymowa Waszego dziecka budzi wątpliwości, nie bagatelizujcie tego problemu. Udajcie się niezwłocznie do logopedy, gdy:
o Dziecko podczas mówienia wysuwa język między zębami
o Mowa jest świszcząca, nieprzyjemna dla ucha
o W czasie mówienia wykrzywia wargi
o Wymawia głoski ustne przez nos lub ma trudności a wypowiadaniem głosek nosowych
o Głoski dźwięczne(w, z, d, b, ż, dż) zastępuje ich bezdźwięcznymi odpowiednikami
o Nieprawidłowo realizuje głoskę r lub zastępuje ją głoską j, l w szóstym roku życia
o Zamiast głosek k, g mówi t, d, albo l, j
o Pięciolatek głoski sz, cz, ż, dż zastępuje głoskami s, c, z, dz, ś, ź, ć, dź
o Opuszcza głoski, części wyrazów lub mówi niezrozumiale i niewyraźnie
Po badaniu logopeda może ocenić stan rozwoju mowy dziecka i ewentualnie skierować go do specjalistów: ortodonty, stomatologa, laryngologa. W przypadku stwierdzenia zaburzenia mowy, po uzyskaniu zgody rodziców, logopeda podejmuje terapię.
Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągnięcia sukcesów w szkole, w szczególności w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziałania pogłębianiu się wad wymowy.
Nazwa pliku | Data publikacji | Rozmiar | Pobierz | |
---|---|---|---|---|
plakat duzy z logo kprm (3).jpg | 20-04-06 11:40 | 17.33MB | pobierz plik: plakat duzy z logo kprm (3).jpg |
Redakcja strony: Publikacje, porady Rejestr zmian
Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl